سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کیمیای ناب

    ازجمله روشهای نوین پزشکی در حوزه تولید انسانی، استفاده از رحم جایگزین است. در این روش با ارزیابی وضعیت زوجین متقاضی و بانوی صاحب رحم ، با استفاده از ابزارهای پزشکی

اسپرم فعال مرد و تخمک سالم زن را گرفته و درمحیط آزمایشگاهی در مجاورت هم قرار می دهند تا لقاح یابند. جنین حاصله درمرحله چهار تا هشت سلولی، به رحم جایگزین منتـقل میشود تا

حاملگی صورت گیرد و جنین در آنجا پرورش یابد. ابتدا باید دید از نظر فقهی و حقوقی استفاده از رحم جایگزین چه حکمی دارد. در احکام فقهی قاعـده ای به نام (( اصالـه الصحه )) وجود دارد؛

بنابراین قاعده هرچیزی حلال است، مگر اینکه دلیلی برحرام بودن آن پیدا شود. بنابراین در صورتی که اسپرم مرد و تخمک زن، در رحم زن دیگری قرار داده شود ازلحاظ فقهی هیچ یک از

عناوین حرام برآن بار نمی شود و فرزندی که متولد می شود مشروع و قانونی است. همچنیـن طبق ظوابط عقلی و اصول حقوقی کلیه اعمال و اقدامات انسانها، درصورتی که مخالف با اخلاق

حسنه و نظم عمومی نباشد و قانون نیز به طور صریح آن را ممنوع نکرده باشد؛ جایز است. حفظ حیات جنین و رفع مشکلات خانواده های علاقه مند به فرزند، از دیـــگر دلایل جواز است. لذا ازنظر

اکثریت فقها و حقوقدانان تمایل به جواز قانونی و شرعی این اقدام دارد.در مورد نسب طفل متولد شده در رحم جایگزین نسبش مشروع و فرزند قانونی و شرعی زن و شوهر صاحب اسپرم و تخمک است. اگرچه احتمال مادر بودن صاحب رحم هم می رود.

منابع:

1- حقوق خانواده - ایت الله موسوی بجنوردی

2-تحریرالوسیله - امام (ره)

3- مختصر حقوق خانواده - امامی

4- اهدا جنین از منظر فقهلی و حقوقی - زررخ

5-اجوبه الاستفتاات - ایت الله العظمی خامنه ای

6-استفتاات - آیت الله العظمی فاضل لنکرانی