سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کیمیای ناب

                                                                                                                                      

قال رسول اللَّه(ص): «ما بنی فی الاسلام بناء أحبّ إلی اللَّه عزّوجلّ و أعزّ من التّزویج» (مکارم الاخلاق، ص196- هیچ بنایی در اسلام باندازه ازدواج ارزشمند تر و محبوب تر در پیشگاه خداوند متعال نمی باشد.

اسلام دین تعاون و مسئولیت است بررسی احادیث نشان می دهد که تمام مردم در رفع گرفتاری های گرفتاران و از جمله تزویج افراد مجرد باید نقش موثری داشته باشند و این عمل آنان پاداش فراوان در پی خواهد داشت.

حضرت علی(ع)  می فرمایند:

«افضلُ الشَّفاعات أن تَشفَعَ بینَ إثنین فی نکاح حتّی یَجمَع اللَّه بینهما»[روضه المتقین ج8 ص 11]

یعنی بالاترین واسطه و میانجی­گری، واسطه شدن بین دو نفر در امر ازدواج است؛ تا  اینکه خداوند بین آنها جمع کند و آن‌دو را به یکدیگر برساند.

عن الصادق علیه السلام قال:

من زوج اعزبا کان ممن ینظر الله- عز و جل-الیه یوم القیامة. ( وسایل الشیعه ج20 ص 45)

امام صادق علیه السلام فرمود:

کسى که مجردى را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانى است که در قیامت‏خداوند به آنان نظر لطف مى‏کند. (وسائل الشیعه، ج 20، ص 45 )

این احادیث به عنوان نمونه پاداش تلاش و سعی و کوشش در تزویج دیگران را نشان می دهد و احادیث دیگری نیز هست که جای اینگونه افراد را در بهشت برین و همنشین انبیاء و اوصیاء بازگو می کنند . و کسانی را که عامل جدایی دو نفر در این امر حیاتی باشند لعن و نفرین می نماید

رسول گرامی اسلام ( ص ) در این باره می فرمایند: وَمَنْ عَمِلَ فِی فُرْقَةٍ بَیْنَ امْرَأَةٍ وَ زَوْجِهَا کَانَ عَلَیْهِ غَضَبُ اللهِ وَ لَعْنَتُهُ فِی الدُّنْیَا وَ الآخِرَةِ. (جواهر الکلام ج29 ص 13)

یعنی هرکس عامل تفرقه و جدایی بین زن و شوهر باشد ، خشم و لعنت خداوند در دنیا و آخرت بر او باد.

  • به نقل از : مسایل ازدواج و حقوق خانواده علی اکبر بابا زاده