سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کیمیای ناب


ورزشگاه یاسوج

مسابقه فوتبال بین تیم های شهرداری یاسوج و فولاد یزد، از سری مسابقات لیگ دسته یک کشور مکان:استادیوم تختی یاسوج

بازی برای تیم میزبان بسیار حیاتی است و پیروزی در این میدان به معنای طی کردن مسیر قهرمانی و صعود به لیگر برتر است.

اما نکته حایز اهمیت این مسابقه حضور جمعی از طلاب و روحانیون حوزه علمیه ما در ورزشگاه بود. بلندگوی ورزشگاه به طلاب حوزه علمیه یاسوج خیرمقدم گفت و جمعیت یکپارچه و خودجوش صلواتی روح انگیز تقدیم نمودند و این نوید حرکتی زیبا و تاثیرگذار و البته جوان پسند بود.

بازی در نیمه اول به صورت بسیار ناامید کننده ای دنبال شد. تیم حریف یک فرصت تک به تک از دست داد و یک صحنه مشکوک به پنالتی در منطقه 18 قدم تیم میهمان اتفاق افتاد که داور رای به ادامه بازی داد.

نکته درخور توجه این است که آنچه در ورزشگاه اتفاق می افتد (جو ورزشگاه ) با آنچه در تلویزیون به نمایش گذاشته می شود کاملا متفاوت است.در واقع رسانه ها بازنمایی از واقعیت فوتبال ارایه می دهند؛ آنچه را به  نمایش می گذارند که خودشان می خواهند که اصولا از مستطیل سبز بیرون نمی رود. رسانه هیچ گاه نخواسته و شایدهم نتوانسته فضای حاکم بر سکوها را به نمایش بگذارد.

آموزش تماشاگران موضوعی است که مسولان فرهنگی از آن غافلند. حرکت بعض تماشاگران در لحظات حساس بازی، دقیقا الگوبرداری از رفتارهای زشت موجود در فیلم ها یا بازی های رایانه ای خارجی است.

پرداخت رسانه به مسایل حاشیه و نابهنجار سکوها نیز در گسترش بداخلاقی تماشاگران مزید بر علت است. این مساله کمتر مورد توجه واقع شده و بهتر است بگوییم فراموش شده است.

اصولا باید به این مساله بیشتر بها داده شود و آموزش باید از رده های پایین و سنین کم صورت پذیرد.

با توجه به غنای فرهنگ دینی و ملی ما و وجود مراسمات بیشمار و اجتماعات زیاد، نباید این موارد در جامعه ما دیده شود.

نکته دیگری که در ورزشگاه توجهم را به خود جلب کرد، حضور لیدر در میان تماشاگران بود. لیدر به شکل ماهرانه ای به شدت عواطف و احساسات تماشاگر را تحریک می نمود.کافی بود کمی اخم کند یا هیجانی شود، از بازیکن یا داور شاکی شود به شکل معجزه آسایی تماشاگران با او همسو می شدند.

و نکته اساسی تر ما را بر نوشتن این سطور واداشت، حضور روحانیت در میان تماشاگران بود. بشخصه هیچ گاه تاثیر حضور یک روحانی را اینقد لمس نکرده بودم. احترام ، قرب و اهمیتی  که لباس روحانیت برای جوانان  دارد می تواند تلنگری باشد برای همه کسانی که دغدغه مسایل فرهنگی را دارند.

جوانان علی رغم همه تبلیغات به دین و اخلاق پایبند و علاقه مند هستند منتهی نباید از آموزش اخلاق به آنان غفلت کرد.

نابهنجاری های موجود در جامعه نتیجه کم کاری و بدکاری متولیان فرهنگ در تربیت جوانان است.و گرنه جوانان به صورت خودجوش و بالفطره مشتاق دین و اخلاق هستند.

کیمیای ناب نوشت: مسابقه مساوی تمام شد و ما صدر جدول رو از دست دادیم.

کیمیای ناب نوشت: شده بودیم عامل تقوای تماشاگران ! از خودم شرم کردم :(